Ancient Turkic motifs in the poetry of Bakhytzhan Kanapyanov: semiotic aspect
Views: 72 / PDF downloads: 67
DOI:
https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-1-169-180Keywords:
ancient Turkic symbols, Bakhytzhan Kanapyanov, occasional symbols, transcultural verbal images, semiotics, Turkic El, the SakasAbstract
In the poetry of the Kazakh Russian-speaking poet Bakhytzhan Kanapyanov, ancient Turkic motifs are expressed at different semiotic levels of the artistic and aesthetic systemprimarily in the themes of works, plots, poetics and the system of characters. The artistic picture of the world reflects mythologies, folklore and pagan images performing aesthetic functions in accordance with the author’s intention. B. Kanapyanov creates such basis for the artistic and visual means as transcultural metaphors, epithets, comparisons, which act as original poetic signs. The poet uses ancient Turkic symbols in the original archaic sense, or transforms them (for example, the World Tree Ak Terek). Therefore, the poet creates his own occasional symbols in the ancient Turkic context (a white scarf; a path). Kanapyanov’s poetics is saturated with archaic nomadic semiotics: symbols, customs, traditions, rituals (tamga, ritual burial of a warrior, etc.). The author introduces sacred pagan, mythological
characters: Tengri, shyrakshy, Temir-baba, Shakpak-ata, et al. In the embodiment of ancient Turkic motifs and images, significant emphasis is placed on historical facts and events, for example, Turkic El, ancient Turkic tribes, the relationships between the Great Steppe and East Slavic tribes.
Reference
Бадиков В.В., 2002. Линия судьбы: Творчество Бахытжана Канапьянова в историко литературном контексте эпохи. Алматы: Жибек Жолы. 136 с.
Бактыбаева А.Т., 2021. Авторская повествовательная стратегия с элементами комизма в
структуре концептуальной картины мира прозы Б. Канапьянова // Гуманитарный вектор. 16 (4).
С. 69-77.
Бисенбаев А.К., 2007. Мифы древних тюрков. Алматы. 136 с.
Бубенок О.Б., 2014. Новации и традиции в погребально-поминальной обрядности древних тюрков Центральной Азии // Народы и религии Евразии, 7. С.77-89.
Гарипова Р., 2020. Аккульская мечеть в постcоветском Казахстане: музейный артефакт или священное место? // Вестник Евразийского национального университета имени Л.Н.
Гумилева. Серия: Исторические науки. Философия. Религиоведение, 2(131). С.36–48. https://
doi.org/10.32523/2616-7255-2020-131-2-36-48
Каиржанов А.К., Туксаитова Р.О., Кукенова Г.А., 2023. Мировоззренческие парадигмы культуры древних тюрков и восточных славян // Язык и литература: теория и практика. №4. С.15-35. https://doi.org/10.52301/2957-5567-2023-4-15-35 DOI: https://doi.org/10.52301/2957-5567-2023-4-15-35
Канапьянов Б., 2011a. Избранное. В 2 т. Т. 1. Алматы: Издательский дом “Жибек жолы”. 480 с.
Канапьянов Б., 2011б. Избранное. В 2 т. Т. 2. Алматы: Издательский дом “Жибек жолы”. 536 с.
Карабатырова А.К., 2015. О духовно-нравственном воспитании в современном обществе, семье и школе (традиции Абая в творчестве Бахытжана Канапьянова) // Педагогическая наука
и практика, 3(9). С. 56-59.
Когай Э.Р., 2020. Священная ось мира: к пониманию концепта «дерево (терек)» // Литература
Центральной Азии: Архетипы. Мифологемы. Концепты. Алматы: Қазақ университеті. С.199-211.
Қосанов С., Кәкенова Ә., Әділханова Ж., 2023. Жазба ақындар шығармашылығындағы шығыс
стилі //TurkicStudiesJournal, 5(2). С.167-184. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-2-167-184 DOI: https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-2-167-184
Лотман Ю.М., 1999. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история. Москва: Языки русской культуры. 464 c.
Нұрғали Қ.Р., Амангелді М.Д., 2022. Система мотивов в лирике Б. Канапьянова // Вестник Карагандинского университета. Серия «Филология», 2(106). С. 109-116. https://doi. DOI: https://doi.org/10.31489/2022ph2/109-116
org/10.31489/2020Ph2/109-116
Садыков Т.Р., 2017. Тюркское погребение с конями в урочище Бай-Булун в Центральной Туве // Теория и практика археологических исследований, 2. С.47-59.
Уразаева К.Б., Жаркынбекова Ш.К., 2018. Билингвизм и жанровый синтез лирики Бахытжана
Канапьянова // Полилингвиальность и транскультурные практики, 15 (4). С. 605-617.
Успенский Б.А., 1994. Семиотика истории. Семиотика культуры // Избранные статьи: в Т. 2. Москва: Гнозис.
Шабарова Г.К., 2020. Пушкинские реминисценции в ориентальной лирике Б. Канапьянова // Мир науки, культуры, образования, 1(80). С. 396-399.