Ways of classifying the magical folklore of the Turkic peoples


Views: 13 / PDF downloads: 6

Authors

  • Shakimashrip Ibraev Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • Аskar Turganbayev Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

DOI:

https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-192-205

Keywords:

Turkic peoples, magic folklore, rite, algys, alkysh, algyha, badik, shaman syncretism, request

Abstract

 The magic genres of Turkic folklore are closely linked to rituals that embody mythological,
religious, social, and domestic traditions. The state of fusion of ritual actions with practical life brings to the fore such concepts as appealing to supernatural forces, asking for help, or exorcising evil spirits.
The syncretism of magic genres manifests itself in the unity of words, melody, and ritual acts. Magic rites, performed in a certain order, conditioned many aspects of traditional and daily life. Its magic and mythic content reproduces traditional representations of society and regulates many aspects of social,
economic, and everyday life.
In the article analyzes the functional meaning and structural components of various genres including algys (alkysh,algyha), arbau (dua), badik, baksy (kam,kham,oidun), syryny (kamlanie) of Yakuts, Altai,
Kazakhs, Tatars, and Bashkirs in comparative and retrospective aspects.
In Yakut and Altai folklore, structural magic genres are closely related to myths and rituals of
invoking spirits, communicating with them, asking for help, and farewell rituals. In Kazakh, Tatar
and Bashkir folklore, however, many components of these structural subdivisions are abolished and dominated by the main key moments of the rituals, such as blessing, gratitude, praise (algys), final words (kosh,ket), and conspiracy (badik).

Information about author

Shakimashrip Ibraev, Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Doctor of Philology, Professor, Chief Researcher, Research Institute of Turkology

Аskar Turganbayev, Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Candidate of Philology

Reference

Абылқасымов Б., 1993. Телқоңыр. Қазақтың көне наным-сенімдеріне қатысты ғұрыптық фольклоры. Алматы: Атамұра-Қазақстан. 160 б.

Адоньева С., 2018. Прагматика фольклора. Изд.2-е. СПб.: ООО «Издательство «Пальмира»; М.: ООО «Книга по Требованию». 335 с.

Аманбаева Г.Н., 2016. Семиотика дискурса: константы и переменные// Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. № 6 (часть 4), С.780-783. URL: https://applied-research.ru /ru/ article/view?id = 96-97.

Бабалар сөзі: Жүзтомдық., 2013. Магиялық фольклор. Астана: Фолиант. Т. 93. 432 б.

Байбурин А.К., 1990. Ритуал: свое и чужое // Фольклор и этнография. Проблемы реконструкции фактов традиционной культуры. Л.: Наука. 3-16 с.

Барт Р., 2019. Мифологии. 5-е изд. М.: Академический проспект. 351 с.

Басилов В.Н., 1984. Избранники духов. М.: Политиздат. 208 с.

Башкорт халық ижады., 1995. Йола фольклоры. Өфө. 223 б.

Богданов К., 2015. Повседневность и мифология: исследования по семиотике фольклорной деятельности. СПб: Азбука, Азбука-Аттикус. 416 с.

Енчине Э.В., Торушев Э.Г., 2018. Обрядовый и ритуальный фольклор алтайцев в

этнографическом аспекте // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. № 9, сентябрь С.14-18.

Еремина В.И., 1991. Ритуал и фольклор. Ленинград: Наука, 207 с.

Зенкин С., 2019. Ролан Барт – теоретик и практик мифологии // Барт Р. Мифологии, 5-е изд. М.: Академический проспект. 351 с.

Ибраев Ш., 2021. Қазақтың ғұрыптық фольклоры. Нұр-Сұлтан: Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ. 254 б.

Каташ С.С., 1979. Алкыш сос (благопожелание) древний жанр алтайского фольклора // Улагашевские чтения. Горно-Алтайск, Вып.1. С. 63-76.

Конунов А.А., 2019. Современное состояние обрядового фольклора алтайцев (на материале полевых работ), 2017 г. //Үлкен Алтай әлемі – Мир Большого Алтая – World of Great Altay 5(3). С. 323-336. DOI: https://doi.org/10.31551/2410-2725-2019-5-3-323-336

Леви-Стросс К., 1985. Структурная антропология. Москва: Наука. 536 с.

Манчикин Н.А., 2015. Заговорно-заклинательная традиция кыргызов//Известия вузов Кыргызстана. № 34. Бишкек. С. 116-117.

Мелетинский Е., 2018. Поэтика мифа. СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус. 480 с.

Мифы народов мира, 1987. Энциклопедия в двух томах. Второе издание. Т. 1. М.: Советская энциклопедия. 671 с.

Остин Дж.Л., 1999. Избранное (сборник). М.: «Идея-Пресс» Дом интеллектуальной книги. 332 с.

Саримсаков Б., 1986. Узбек маросим фольклоры. Ташкент. Современный толковый словарь русского языка., 2001. СПб. Норинт. 960 с.

Султангараева Р.А., 2019. Башкирский фольклор: семантика, функции и традиции: Т. 2: Календарный фольклор: мир и ритуал. Уфа: ГАУН РБ «Башкирская энциклопедия». 296 с.

Султангараева Р.А., 2014. Магический фольклор башкир: специфика и мифоритуальные особенности репертуара // Вестник Челябинского государственного университета. № 26 (355). Филология, Искусствоведение. Вып.93. С. 108-114.

Татар халык ижаты., 1980. Йола һәм уен жырлары. Казан: Татар кит. нәшр. 319 б.

Хаустов Д.С., 2020. Лекции по философии постмодерна. М.: РИПОЛ классик. 288 с.

Чочкина М.П., 2003. Жанр благопожелания – «алкыш cöc» // Алтайский детский фольклор. Научное издание VK.com:https:m vk.com.» wall-7525637.

Шейкин Ю.И., 2003. Обрядовое интонирование саха: алғыс и осуохай // Обрядовая поэзия саха (якутов) / Сост. Н.А.Алексеев, П.Е.Ефремов, В.В.Илларионорв. Новосибирск: Наука. С. 58-114.

Эргис Г.У., 1974. Очерки по якутскому фольклору. М.: Наука. 402 с.

Published

2024-06-15

How to Cite

Ibraev Ш., & Turganbayev А. (2024). Ways of classifying the magical folklore of the Turkic peoples. Turkic Studies Journal, 6(2), 192–205. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-192-205

Issue

Section

Literature and Folklore