Textology (Texts of Monuments)
№ |
англ |
каз |
русс |
1. |
Moldabay, Т. (2021). Peculiarities in the use of the ancient Uyghur alphabet on the basis of written texts. Turkic Studies Journal, 4(3), 44–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-44-51 (in Kazakh) |
Молдабай, Т. (2021). Көне ұйғыр әліпбиінің жазба ескерткіштерде қолданылу ерекшеліктері. Turkic Studies Journal, 4(3), 44–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-44-51 (in Kazakh) |
Молдабай, Т. (2021). Особенности использования древнеуйгурского алфавита в письменных памятниках . Turkic Studies Journal, 4(3), 44–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-44-51 (in Kazakh) |
2. |
Dzhamankulova K. (2021). Ancient Kyrgyz writing (from ancient times to the 10th century A.D.). Turkic Studies Journal, 4(3), 21–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-21-35 (in English) |
Джаманкулова K. (2021). Ежелгі Қырғыз жазуы (көне замандардан б.з. X ғасырына дейін). Turkic Studies Journal, 4(3), 21–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-21-35 (in English) |
Джаманкулова K. (2021). Древняя кыргызская письменность (с древнейших времен до X века н.э.). Turkic Studies Journal, 4(3), 21–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-21-35 (in English) |
3. |
Sharifova S. (2021). Scientific debate about the genre of the Orkhon-Yenisei inscriptions. Turkic Studies Journal, 4(3), 98–111. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-98-111 (in English) |
Шарифова С. (2021). Орхон-Енисей жазба ескерткіштерінің жанрлық сипаты туралы ғылыми пікірталас. Turkic Studies Journal, 4(3), 98–111. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-98-111 (in English) |
Шарифова С. (2021). Научный диспут о жанровой природе Орхоно-Енисейских письменных памятников. Turkic Studies Journal, 4(3), 98–111. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2021-4-98-111 (in English) |
4. |
Omarov, B. (2022). “Migration plots” in Kazakh fairy tales and Indian literary manuscripts. Turkic Studies Journal, 1(4), 58–69. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-1-58-69 (in Kazakh) |
Омаров, Б. (2022). Қазақ ертегілері мен үнді әдеби ескерткіштеріндегі «көшпелі сюжеттер». Turkic Studies Journal, 1(4), 58–69. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-1-58-69 (in Kazakh) |
Омаров, Б. (2022). «Бродячие сюжеты» в казахских сказках и индийских литературных памятниках. Turkic Studies Journal, 1(4), 58–69. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-1-58-69 (in Kazakh) |
5. |
Gulsevin, G., Kulbarak, S. (2022). Common motifs in the «Kultegin», «Bilge Kagan» and «Tonykok» poems: the image of the ancient Turkic worldview. Turkic Studies Journal, 3(4), 58–70. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-3-58-70 (in Kazakh) |
Гүлсевин, Г., Құлбарақ, С. (2022). «Күлтегін», «Білге қаған» және «Тоныкөк» жырларындағы ортақ мотивтер: көне түркілік дүниетаным бейнесі. Turkic Studies Journal, 3(4), 58–70. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-3-58-70 (in Kazakh) |
Гулсевин, Г., Кульбарак, С. (2022). Общие мотивы в эпических поэмах «Кюль-тегин», «Бильге-каган» и «Тоньюкук»: специфика древнетюркского мировоззрения. Turkic Studies Journal, 3(4), 58–70. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-3-58-70 (in Kazakh) |
6. |
Nuriman, B., Eker, S. (2022). The glorification of the Creator in Yusuf Balasagun’s “Kutadgu bilig”. Turkic Studies Journal, 4(4), 63–77. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-63-77 (in Kazakh) |
Нұриман, Б., Екер, С. (2022). Жүсіп Баласағұнның «Құтадғу білік» шығармасында Жаратушының жырлануы. Turkic Studies Journal, 4(4), 63–77. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-63-77 (in Kazakh) |
Нуриман, Б., Екер, С. (2022). Прославление Творца в «Кутадгу билиг» Юсуфа Баласагуна. Turkic Studies Journal, 4(4), 63–77. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-63-77 (in Kazakh) |
7. |
Togabayeva, G. (2022). Manuscripts of Qādir ʿAli beg’s historical work Jāmiʿ at-Tawārīkh ‘Compendium of Chronicles. Turkic Studies Journal, 2(4), 96–115. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-2-96-115 (in Russian) |
Тогабаева, Г. (2022). «Қадырғали Жалайыр»-дың Jāmiʿ at-Tawārīkh «Шежірелер жинағы» тарихи еңбегінің қолжазбалары. Turkic Studies Journal, 2(4), 96–115. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-2-96-115 (in Russian) |
Тогабаева, Г. (2022). Рукописи исторического сочинения Jāmiʿ at-Tawārīkh «Сборник летописей» Кадыр Али бека. Turkic Studies Journal, 2(4), 96–115. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-2-96-115 (in Russian) |
8. |
Zhakypov, Zh. (2023). From the experience of decoding Turkic Sufi poetry (based on Yassawi’s work “Diwani Hikmet”. Turkic Studies Journal, 3(5), 110–122. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-3-110-122 (in Kazakh) |
Жақыпов, Ж. (2023). Сопылық түркі поэзиясын декодтау тәжірибесінен (Ясауидың «Диуани хикмет» мәтіні материалында). Turkic Studies Journal, 3(5), 110–122. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-3-110-122 (in Kazakh) |
Жакыпов, Ж. (2023). Из опыта декодирования тюркской суфийской поэзии (на материале текста «Диуани хикмет» Ясауи). Turkic Studies Journal, 3(5), 110–122. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-3-110-122 (in Kazakh) |
9. |
Ivanics, М. (2023). Tree of the clan in the «Daftar-i Činggis-name». Turkic Studies Journal, 1 (5), 20–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-1-20-35 (in Russian) |
Иванич, М. (2023). «Дафтар-и Шыңғыс-нама» ескерткішіндегі ру ағашы. Turkic Studies Journal, 1 (5), 20–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-1-20-35 (in Russian) |
Иванич, М. (2023). Дерево рода в «Дафтар-и Чингиз-наме». Turkic Studies Journal, 1 (5), 20–35. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-1-20-35 (in Russian) |
10. |
Serikkazykyzy A., & Avakova R. (2023). Studies on the Armenian-Kypchak manuscripts in Turkey. Turkic Studies Journal, 4(5), 115–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-115-129 (in English) |
Серікқазықызы A., & Авакова Р. (2023). Армян-қыпшақ жазба ескерткіштерінің Түркияда зерттелуі. Turkic Studies Journal, 4(5), 115–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-115-129 (in English) |
Серикказыкызы A., & Авакова Р. (2023). Изучение памятников армяно-кипчакской письменности в Турции. Turkic Studies Journal, 4(5), 115–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-115-129 (in English) |
11. |
Abdilashim, D. (2024). Historical significance of the Chinese Emperor’s Edict-Letter to the Kazakh Sultan, preserved in Chinese archives. Turkic Studies Journal, 6(1), 7–22. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-1-7-22 (in Kazakh) |
Әбділәшім, Д. (2024). Қытай архивінен табылған қазақтарға қатысты бір парша жарлық хат және оның тарихи маңызы. Turkic Studies Journal, 6(1), 7–22. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-1-7-22 (in Kazakh) |
Абдилашим, Д. (2024). Историческое значение письма-указа китайского императора казахскому султану, сохранившегося в китайских архивах. Turkic Studies Journal, 6(1), 7–22. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-1-7-22 (in Kazakh) |
12. |
Rysbekov T., Rysbekova S., & Shintimirova B. (2024). Role of medieval texts in the system of common Turkic historical sources. Turkic Studies Journal, 2(6), 109–132. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-109-132 (in English) |
Рысбеков T., Рысбекова С., & Шинтимирова Б. (2024). Ортағасырлық мәтіндердің жалпытүркілік дереккөздер жүйесіндегі рөлі. Turkic Studies Journal, 2(6), 109–132. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-109-132 (in English) |
Рысбеков T., Рысбекова С., & Шинтимирова Б. (2024). Роль средневековых текстов в системе общетюркских исторических источников. Turkic Studies Journal, 2(6), 109–132. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-109-132 (in English) |
13. |
Moldabay T., & Asset B. (2024). The Beginning of Writing Culture among Steppe Nomads. Turkic Studies Journal, 3(6), 88–103. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-88-103 (in English) |
Молдабай T., & Асет Б. (2024). Дала көшпелілеріндегі жазу мәдениетінің бастаулары. Turkic Studies Journal, 3(6), 88–103. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-88-103 (in English) |
Молдабай T., & Асет Б. (2024). Истоки письменной культуры у степных кочевников. Turkic Studies Journal, 3(6), 88–103. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-88-103 (in English) |
14. |
Ilyassova, Z., & Nogaibaeva, М. (2024). Al-Omari’s information on the historical geography of the Golden Horde. Turkic Studies Journal, 3(6), 51–68. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-51-68 (in Kazakh) |
Ильясова, З., & Ноғайбаева, М. (2024). Әл-Омаридің Алтын Орданың тарихи географиясына қатысты мәліметтері. Turkic Studies Journal, 3(6), 51–68. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-51-68 (in Kazakh) |
Ильясова, З., & Ногайбаева, М. (2024). Сведения аль-Омари по исторической географии Золотой Орды. Turkic Studies Journal, 3(6), 51–68. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-51-68 (in Kazakh) |
15. |
Kenzhalin, Q., Tangsyqbay, А., & Espekova L. (2024). Semantics of the word ‘Qazaq’ in the ‘Baburnama’. Turkic Studies Journal, 4(6), 90–115. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-4-90-115 (in Kazakh) |
Кенжалин, Қ., Таңсықбай, Ә., & Еспекова Л. (2024). |
Кенжалин, К., Тансыкбай, А., & Еспекова Л. (2024). Семантика слова «qazaq» в «Бабурнаме». Turkic Studies Journal, 4(6), 90–115. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-4-90-115 (in Kazakh) |
16. |
Shaimerdinova, N., Мoldabay T. (2023). Petroglyphs and tamgas of the Eurasian area as archetypes of Turkic culture and script. Turkic Studies Journal, 5(4), 35–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-35-51 (in Kazakh) |
Шаймердинова, Н., Молдабай Т. (2023). Еуразия кеңістігінің петроглифтері және таңбалары түркі мәдениеті мен жазуының архетиптері ретінде. Turkic Studies Journal, 5(4), 35–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-35-51 (in Kazakh) |
Шаймердинова, Н., Молдабай Т. (2023). Петроглифы и тамги Евразийского ареала как архетипы тюркской культуры и письменности. Turkic Studies Journal, 5(4), 35–51. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2023-4-35-51 (in Kazakh) |
17. |
Masimkhanuly . Д., Kadyl Т., & Zhomart . Е. (2025). The ancient Uyghur monument Altun Yaruk: discovery, study, and translations. Turkic Studies Journal, 7(1), 91–107. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-91-107 (in Kazakh) |
Мәсімханұлы, . Д., Қадыл, Т., & Жомарт, . Е. (2025). «Алтын жарық» көне ұйғыр ескерткіші: ашылуы, зерттелуі және аудармалары. Turkic Studies Journal, 7(1), 91–107. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-91-107 (in Kazakh) |
Масимханулы, . Д., Кадыл, Т., & Жомарт, . Е. (2025). Древний уйгурский памятник «Алтын ярук»: открытие, исследования и переводы. Turkic Studies Journal, 7(1), 91–107. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-91-107 (in Kazakh) |
18. |
Chorotegin (Tchoroev) Т., & Sadyrova З. (2025). The Karakhanid poet and thinker Yūsuf Balasaghūnī and his era. Turkic Studies Journal, 7(1), 108–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-108-129 (in Russian) |
Чоротегин, Т., & Садырова, З. (2025). Қарахандық ақын және ойшыл Жүсіп Баласағын мен оның дәуірі. Turkic Studies Journal, 7(1), 108–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-108-129 (in Russian) |
Чоротегин, Т., & Садырова, З. (2025). Караханидский поэт и мыслитель Жусуп Баласагын и его эпоха. Turkic Studies Journal, 7(1), 108–129. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-108-129 (in Russian) |
19. |
Semenova В. (2025). The significance of Chingiz Aitmatov’s works in the development of Sakha (Yakut) culture. Turkic Studies Journal, 7(1), 130–145. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-130-145 (in Russian) |
Семенова, В. (2025). Саха мәдениетін дамытудағы Шыңғыс Айтматов шығармашылығының маңызы. Turkic Studies Journal, 7(1), 130–145. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-130-145 (in Russian) |
Семенова, В. (2025). Значение творчества Чингиза Айтматова в развитии якутской культуры. Turkic Studies Journal, 7(1), 130–145. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-1-130-145 (in Russian) |
20. |
Nurbayeva А., Zhetibay Р., Ospanov Е., & Naimanbayev А. (2025). Female demonic figures in Turkic mythology: the role and symbolism of Zhalmauyz Kempir, Albasty, Zheztyrnakh, Mystan Kempir, and Kuldyrgysh. Turkic Studies Journal, 7(2), 128–147. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-2-128-147 (in Russian) |
Нурбаева, А., Жетібай, Р., Оспанов, Е., & Найманбаев, А. (2025). Түркі мифологиясындағы демондық әйел бейнелері: Жалмауыз кемпір, Албасты, Жезтырнақ, Мыстан кемпір және Күлдіргіштің рөлі мен символикасы. Turkic Studies Journal, 7(2), 128–147. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-2-128-147 (in Russian) |
Нурбаева, А., Жетибай, Р., Оспанов, Е., & Найманбаев, А. (2025). Женские демонические образы в тюркской мифологии: роль и символика Жалмауыз кемпір, Албасты, Жезтырнак, Мыстан кемпір и Күлдіргіш. Turkic Studies Journal, 7(2), 128–147. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-2-128-147 (in Russian) |