The poetics of сolor and light in the works of the modern Tatar poet Renat Kharis


Views: 205 / PDF downloads: 163

Authors

  • Alfiya Galimullina Kazan (Volga region) Federal University

DOI:

https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-7-22

Keywords:

Renat Kharis, Tatar literature, cultural code, national code, color, light, art world, symbolism

Abstract

The work of the outstanding modern Tatar poet Renat Kharis (Renat Magsumovich
Kharisov, born in 1941) - a People’s Poet of the Republic of Tatarstan, an author of more than 50 books
in the Tatar, Russian, English, French, Polish, Belarusian, Bashkir, Chuvash languages is distinguished
by a wide range of creative interests: his works are devoted to understanding the moral, philosophical,
socio-political themes of the past and present of the Tatar people, Russia and the world community.
The article focuses on the picturesqueness of his poetry, the saturation of the poetic world of Renat
Kharis with color and light, which make it possible to more accurately and vividly convey the feelings
of the poet. Color and light images in the works of Renat Kharis acquire a symbolic sound, and often
play the role of Tatar national codes reflect specific native folk light and color traditions and allow
you to more vividly convey the feelings of the lyrical character. In the artistic world of Renat Kharis,
painting and poetry are closely intertwined, because he is equally professional in both the technique
of verse and the brush of fine art. The topic of creativity, the images of artists in the works of Renat
Kharis are leitmotifs. The problem of determining the function of light and color images is closely
related to the peculiarities of the psychological impact of light and color, as well as to its systematics
and symbolism. Color and light images emotionally color Tatar folk holidays, they are used in love
lyrics to describe a beloved, in philosophical and patriotic lyrics and poems by Renat Kharis they allow
them to more accurately convey the uniqueness of the beauty of the nature of their native land.

Author Biography

Alfiya Galimullina, Kazan (Volga region) Federal University

Doctor of Pedagogy, Professor of the Department of Russian Literature and Methods of its Teaching, Institute of Philology and Intercultural Communication

Reference

Алексеева Л.А., 2015. Поэтика цвета в лирике М.И. Цветаевой // Молодой ученый. 20 (100). С. 584-586.

Бакиров М.Х., 2012. Татарский фольклор. Казань: Ихлас. 400 с.

Бакиров М.Х., 2014. Древнетюркская поэзия. Казань: Татарское книжное издательство. 390 с.

Габбасова Г.З., 2005. Цветообозначение в татарской художественной речи // Язык и литература в поликультурном пространстве: материалы региональной научно-практической конференции. Бирск: БирГПИ. Вып. 2. С. 23-28.

Галимуллин Ф.Г., Галимуллина А.Ф., 2021. Художественная картина мира Рената Хариса. Казань: Издательство Казанского университета. 200 с.

Галиуллин Т.Н., 2011. Акыл һәм хис берлеге шагыйре (Р. Хариска 70 яшь) [Единство разума и чувства в поэзии (К 70-летию со дня рождения Р. Хариса] // Ренат Харис һәм татар шигърияте. Казань: Идель-Пресс. С. 10-28.

Загидуллина Д.Ф., 2011. Ренат Харис лирикасында образ тудыру үзенчәлекләре: аллегориядән – символга [Своеобразие создания образа в лирике Рената Хариса] // Ренат Харис һәм татар шигърияте. Казань: Идель-Пресс. С. 58-62.

Замалетдинов Р.Р., 2004. Татарская культура в языковом отражении. Москва-Казань: Издательский центр ВЛАДОС. Магариф. 239 с.

Иванова Ю.В., 2007. Цветообозначения в структуре поэтического текста и подходы к исследованию // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. СПб., 5 (Т.22). С. 112-118.

Козлова Н.Н., 2010. Цветовая картина мира в языке // Ученые записки Забайкальского гос. гуманит.-педагогического университета им. Н.Г. Чернышевского. 3 (32). С. 82-88.

Кононов А.Н., 1978. Семантика цветообозначений в тюркских языках // Тюркологический сборник. Москва: Наука. 280 с.

Мархлевска М., 2021. О поэзии Рената Хариса // Татарская поэзия и культура второй половины ХХ – начала XXI века: диалог с западными и восточными художественными традициями (К 80-летию татарского поэта Рената Хариса). Казань: Издательство Казанского университета. С. 155-157.

Месяц С.В., 2012. Иоганн Вольфганг Гёте и его учение о цвете. Москва: КРГУ. 464 с.

Родина С.А., 2001. Свет в художественно-колоративной системе лирики С.А. Есенина, 1891- 1925 гг.: диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Москва. 195 с.

Сабирова Г.А., 2007. Цвет в творчестве татарских писателей-импрессионистов начала ХХ века // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. № 4. С. 146-148.

Сафина Л.М., 2021. Стильный образ Рената Хариса. Москва: Издательство «Перо». 203 с.

Ситдикова А.Ф., 2013. К вопросу определения базового концепта «Төс» и его семантического поля на примере цветообозначения в татарском языке // Грамота. Тамбов. № 5 (23). В 2-х ч. Ч. 1. С. 163-168.

Харис Р., 1980. Листья. Казань: Татарское книжное издательство. 156 с.

Харис Р., 2020. Татар аты. Казань: Татарское книжное издательство. 88 с.

Харис Р., 2021. Братская сила в горячей руке // Литературная газета. 18 (6783). 11 мая 2021. С. 5-15.

Харис Р., 2021. Потом была фраза. Казань. Магариф-Вакыт. 160 с.

Харисов Р., 2006. Сайланма әсәрләр в 7 т. (Избранные сочинения). Казань. Татарское книжное издательство. Т.3. 511 с.

Хисамов Н.Ш., 2011. Шагыйрьнең фикер һәм хис дөньясы [Мир чувства и разума поэта] // Ренат Харис һәм татар шигърияте. Казань: Идель-Пресс. С. 52-56.

Юсупова Н.М., 2016. Фольклорные символы как источник символизации у татар (На материале орнитоморфной и цветовой символики) // Вестник Рязанского гос. ун-та им. С.А. Есенина. № 4 (53). С. 139-146.

Юшкина Е.А., 2008. Поэтика цвета и света в прозе М.А. Булгакова: диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук: защищена: 2.10.2008. Волгоград. 222 с.

Яхин Ф.З., 2011. Ренат Харисның мәхәббәт шигъриятендә лирик герой // Ренат Харис һәм татар шигърияте. Казань: Идель-Пресс. С. 62-73.

Published

2022-12-29

How to Cite

Galimullina А. (2022). The poetics of сolor and light in the works of the modern Tatar poet Renat Kharis. Turkic Studies Journal, 4(4), 7–22. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-7-22