Alash Theoretical and Methodological foundations for Creating a Historical Exhibition in the Museums of Kazakhstan


Views: 60 / PDF downloads: 37

Authors

  • Akmaral Ibrayeva National Museum of the Republic of Kazakhstan
  • Aybek Sydykov National Museum of the Republic of Kazakhstan

DOI:

https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-122-138

Keywords:

museum, concept, national exhibition, civilization, historical and cultural heritage, exhibit, exposition.

Abstract

This article addresses significant issues in museum work, a key aspect of implementing Kazakhstan’s cultural policy. The study and promotion of history in museums are conducted through expositions and exhibitions. One of the primary tasks of modern museums is to emphasize the importance of tangible culture in the era of digital communication as a crucial resource for national competitiveness and global
recognition. As cultural institutions implementing state strategic policies, museums present Kazakhstan’s historical and cultural values to the world through National Exhibitions of the country in particular, and of Turkic culture in general. This academic article discusses the conceptual framework for creating a historical exhibition covering periods from ancient times to the Kazakh Khanate, using unique exhibits from the National Museum’s collection.
The methodology for creating a world-class national exhibition is based on civilizational principles. The authors aim to to present a comprehensive image of Kazakh history through museum exhibitions, reflecting the cultural code of the steppe civilization.
The authors view museums as cultural, educational, scientific institutions that play a crucial role in popularizing and preserving national values. They provide scientifically grounded concepts for national exhibitions by addressing theoretical and methodological issues and methods of exhibition creation.

Information about author

Akmaral Ibrayeva, National Museum of the Republic of Kazakhstan

Doctor of Historical Sciences, Professor, Deputy Director

Aybek Sydykov, National Museum of the Republic of Kazakhstan

PhD, Acting Director

Reference

Акжасарова А., 2023. Проблемы сохранности органических археологических материалов в Национальном музее Республики Казахстан // Археология Евразийских степей. № 6. С. 327-332. DOI: https://doi.org/10.24852/2587-6112.2023.6.327.333 DOI: https://doi.org/10.24852/2587-6112.2023.6.327.333

Алтынбеков К., 2018. Уржарская жрица: история возрождения уникальной находки. Алматы: Остров Крым. 94 с.

Амирова М., Жолдасбеков М., 2024. Түркі халықтарындағы керамикалық ыдыстардың зерттелу тарихы // Turkic Studies Journal. № 2. Б. 8-22. DOI: https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-2-8-22

Әбжанов Х.М., 2023. Тарту. Шығармалар жинағы. 4-кітап. Алматы: «Алгоритм» баспасы. 480 б.

Ибраева А., 2013. Музейтану: тарих мамандықтарына арналған оқулық. Астана: Л.Н. Гумилев атындағы ЕҰУ. 251 б.

Ілиясова Р., 2001. Қазына. Алматы: Зерде. 312 б.

Кауман М.Е., 2010. Музейные экспозиции и выставки // Музейное дело России. М.: ВК. С. 307-364.

Михайловская А.И., 1951. Организация и техника музейной экспозиции. М.: Государственное издательство культурно-просветительной литературы. 213 с.

Музееведение, 1988. Музеи исторического профиля: учеб. пособие для вузов по спец. «История» / Под ред. Левыкина К.Г., Хербста В.М. 286 с.

Музееведение, 1988. Музеи исторического профиля. М.: Высшая школа. 430 c.

Розенблюм Е., 1997. Время и пространство в музейной экспозиции // Музееведение: На пути к музею XXI века: Музейная экспозиция: сб. науч. тр. М.: РИК. С. 177–195.

Самашев З., Чжан Со Хо, Боковенко Н., Мургабаев С., 2011. Наскальное искусство Казахстана (Rock Art of Kazakhstan). Сеул–Астана: Фонд истории Северо-Восточной Азии; Астанинский филиал Института археологии им. А. Х. Маргулана. 380 с.

Словарь актуальных музейных терминов, 2009. Музей. № 5. С. 20-22.

Сотникова С.И., 2004. Музеология: пособие для вузов. М.: Дрофа. 192 с.

Тельчаров А.Д., 2021 Музееведение. М.: Научный мир. 184 с.

Херреман Я., 2004. Показы, экспозиции и выставки. Управление музеем: практическое руководство. Париж: ИКОМ. 230 с.

Шляхтина Л.М., 2022. Основы музейного дела: теория и практика: учебное пособие. 8-е изд. стер. Санкт-Петербург: Лань. 248 с.

Шулепова Э.А., 2015. Основы музееведения: учебное пособие / Отв. Ред. Э.А. Шулепова. Изд. 4-е, стереотип. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ». 432 с.

Юренева Т.Ю., 2003. Музееведение: учеб. для высшей школы. М.: Академический Проект. 560 с.

Вurcaw G.E., 1997. Introduction to Museum Work, Walnut Creek. London: Altamira Press. 3rd ed.

Davallon J. (dir.), 1986. Claquemurer pour ainsi dire tout l’univers: La mise en exposition. Paris: Centre Georges Pompidou.

Splendeurs des Oasis d,Ouzbekistan, 2022. Surles routes caravanieres d,Asie centrale. Musee du Louvre. Paris. 351 р.

Downloads

Published

2024-09-13

How to Cite

Ibrayeva, A., & Sydykov, A. (2024). Alash Theoretical and Methodological foundations for Creating a Historical Exhibition in the Museums of Kazakhstan. Turkic Studies Journal, 6(3), 122–138. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2024-3-122-138

Issue

Section

Culture and Art of the Kazakhs