Manichaeism in the Uyghur written monuments


Views: 261 / PDF downloads: 169

Authors

  • Kalikov Rustam L.N. Gumilyov Eurasian National University

DOI:

https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-51-62

Keywords:

Manichaeism, Uyghur Khaganate, Begyu-kagan, state religion, sources, Uyghur monuments, Karabalgasun inscription

Abstract

The article is devoted to the study of Manichaeism in Uyghur written
monuments. Manichaeism is a religious belief that emerged in the Middle East
in the 3rd century AD. Manichaeism contained Zoroastrian, Christian, Judaic,
Mithraic and Buddhist elements. However, it is a holistic, complex religious
system based on the dualistic philosophy of the struggle between good and
evil, darkness and light, bright and dark. After the demise of the Old Turkic
Khaganates, the Uyghur Begyu Khagan made Manichaeism the state religion
of the Uyghur Khaganate. One of the reasons for the adoption of Manichaeism
by the Uyghurs was the Begyu Khagan’s desire to establish relations with the
Sogdians, the missionaries of Manichaeism, who were trying to spread it in
East Turkestan, China and Mongolia.
The spread of Manichaeism among the ancient Uyghurs is attested by Chinese
and Arabic sources, but especially by several Uyghur monuments. Among these
monuments is the Karabalgasun inscription, found by N.M. Yadrintsev in 1889
during an expedition to Mongolia, Ordu-Balyk (Karabalgasun). The author
of the article analyzes the content of the Karabalgasun inscription and other
Uyghur texts, explores the essence of the ideas of Manichaeism and reveals its
origin, spread and close connection with Buddhism.

Author Biography

Kalikov Rustam, L.N. Gumilyov Eurasian National University

PhD student

Reference

Алексанян А.Г., 2008. Манихейство в Китае (опыт историко-философского исследования). Москва: Институт Дальнего Востока РАН. 168 с.

Асадов Ф. М., 1993. Арабские источники о тюрках в раннее средневековье. Баку: Элм. 204 с.

Ахсанов К.Г., 2003. Очерки истории тюркских народов. Древность и средневековье (III в. до н.э. – XII в. н.э.). Казань: Казанский государственный университет имени В.И. Ульянова-Ленина. 108 с.

Байпаков К., 2007. Великий Шелковый путь (на территории Казахстана). Алматы: Адамар. 496 с.

Бартольд В.В., 1973. «Извлечение из сочинения Гардизи Зайн ал-ахбар»: приложение к «Отчёту о поездке в Среднюю Азию с научною целью. 1893-1894 гг.». Сочинения: в 9 томах. Том 8. Работы по источниковедению. Москва: Наука. С. 23-63.

Бируни А., 1957. Избранные произведения. Т. I: Памятники минувших поколений. / Перевод и примечания М.А. Салье. Ташкент: ФАН УзССР. 516 с.

Бичурин Н.Я., 1950. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Том 1. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, LXXXVIII. 381 с.

Груссе Р., 2005. Империя степей. Аттила, Чингизхан, Тамерлан. Том I. Пер. с франц. Х.К. Хамраева. / Сост. Б.М. Сужиков. (История Казахстана в западных источниках XII-XX вв.). Алматы: Санат. 286 с.

Гумилев Л.Н., 1993. Тысячелетие вокруг Каспия. Москва. 336 с.

Желобов Д.Е., 2012. Три религии гаочанских уйгуров (IX-XII вв.) // Научный диалог. Вып. №9. История. Социология. С. 6-16.

История Казахстана (с древнейших времен до наших дней). 2010. В пяти томах. Т.1. Алматы: Атамұра. 544 с.

Каликов Р.К., 2022. Манихейство в Уйгурском каганате// Сборник материалов XVII международной научной конференции студентов и молодых ученых «Gylym Jane Bilim 2022». Нур-Султан. С. 2572-2576.

Камалов А.К., 2001. Древние уйгypы. VIII - IX вв. Алматы: Наш Мир. 216 с.

Кляшторный С.Г., 2010. Рунические памятники Уйгурского каганата и история евразийских степей. СПб: «Петербургское востоковедение». 328 с.

Кляшторный С.Г., Колесников А.А., 1988. Восточный Туркестан глазами русских путешественников (вторая половина XIX в.). Алма-Ата: Наука Казахской ССР. 224 с.

Кляшторный С.Г., Лившиц В.А., 1971. Согдийская надпись из Бугута // Страны и народы Востока. Т. Х. Москва. С. 121-146.

Кызласов И.Л., 1994. Руническая письменность евразийских степей. Москва: Издательская фирма «Восточная литература» РАН. 327 с.

Кызласов Л.Р., 1969. История Тувы в средние века. Москва: МГУ. 212 с.

Смагина Е.Б., 2011. Манихейство: по ранним источникам. Москва: Восточная литература. 524 с.

Стеблева И.В., 2007. Жизнь и литература доисламских тюрков: историко-культурный контекст древнетюркской литературы. Ин-т востоковедения РАН. Москва: Вост. лит. 208 с.

Li Tang., 2005. History of Uyghur Religious Conversions (5th – 16th Centuries). Asia Research Institute. Working Paper Series. No. 44. June. 81 p.

Downloads

Published

2022-12-29

How to Cite

Rustam, K. (2022). Manichaeism in the Uyghur written monuments. Turkic Studies Journal, 4(4), 51–62. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-51-62