Female demonic figures in Turkic mythology: the role and symbolism of Zhalmauyz Kempir, Albasty, Zheztyrnakh, Mystan Kempir, and Kuldyrgysh
Views: 81 / PDF downloads: 31
DOI:
https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-2-128-147Keywords:
Turkic mythology, demonic female figures, archetype, ritual, sacred functions, epic, folklore, chthonic beings, mediators between worlds, initiators of heroic trials, shamanic traditions, mythopoetic system.Abstract
This article examines female demonic figures in Turkic mythology, including Zhalmauyz Kempir, Albasty, Zheztyrnak, Mistan Kempir, and Kuldirgish. These figures possess a complex mythopoetic structure and perform essential ritualistic functions. They act as mediators between worlds, initiators of heroic trials, guardians of sacred knowledge, and embodiments of chthonic forces. Their ambivalent nature combining both destructive and protective qualities, highlights their liminal status within the mythological space. The research employs comparative-historical and structural-semiotic methodologies to analyze their roles within the Turkic mythological system and identify typological parallels with similar figures in other traditions (e.g., Baba Yaga, Lamia, and sirens). Special attention is given to the transformations of these figures under the influence of shamanic traditions, Islamization, and epic literature, revealing their adaptability to evolving cultural contexts. Findings demonstrate the resilience of these figures in mythopoetic traditions and their enduring relevance in contemporary folklore and media discourses. They remain central to mythological practices such as initiation rites ritual, protective rituals, and spirit exorcisms. These figures function as key carriers of collective mythological consciousness, embodying sacred femininity and serving as intermediaries between the human and supernatural realms.
In modern narratives, they continue to symbolize the sacred and the profane, order and chaos. Their interpretation in popular culture and adaptation within contemporary artistic contexts demonstrate their enduring connection to ancient traditions, while affirming their continued relevance within an evolving socio-cultural landscape. These figures assume new forms in cinema, literature, and digital folklore, where they persist as carriers of sacred knowledge, initiators of heroes, and mediators between worlds.
Additionally, the article examines the influence of these figures on the construction of female representations in contemporary popular culture, including fantasy literature, cinema, and video games. While their functions transform according to cultural context, their archetypal essence remains unchanged. This confirms their role within the collective unconscious, the resilience of traditional mythological structures, and their significance for the cultural identity of Turkic peoples.
Reference
Абдразаков М.Т., 2022. Хтонические образы в тюркской мифологии: ритуалы, символика и гендерные аспекты. Астана: Евразийский гуманитарный университет. 250 с.
Абжетов Б., 2002. Мифологические аспекты казахского фольклора: структура и семантика. Алматы: Қазақ университеті. 210 с.
Айткожин Т.Р., 2021. Мифопоэтические архетипы и их трансформация в казахском фольклоре и литературе. Вестник ЕНУ им. Л.Н. Гумилёва. № 3. С. 65-81.
Ахметова Г.С., 2021. Трансформация женских мифологических образов в тюркской культуре: фольклорные и этнографические аспекты. Алматы: Изд-во КазНУ. 220 с.
Ақбузат, 1985. Башқұрт халқының батырлық жыры. Баспаға әзірл. Ф.Х. Нәбиуллин. Алматы: Жазушы. 176 б.
Бакытжанова А., 2022. Женские персонажи в тюркской мифологии: архетипы и трансформация. Алматы: Ғылым. 214 с.
Бекмуханов Е., 2022. Казахские эпосы и их связь с шаманскими практиками. НурСултан: Академия наук Казахстана. 295 с.
Жаксылыкова Д.Т., 2023. Демонология в казахском фольклоре: гендерные аспекты и культурная эволюция. Вестник Евразийского национального университета. № 2. С. 56-74.
Жакып Т., 2022. Генезис хтонических персонажей в эпосе казахов. Türk Dünyası Araştırmaları. № 3. С. 71-89.
Жирмунский В.М., 1979. Сравнительно-историческое изучение тюркского эпоса. Ленинград: Наука. 410 с.
Журакузиев Н.И., 2021. Модель мироустройства в литературе и фольклоре древних тюркских народов. Бишкек: Академия гуманитарных наук. 350 с.
Иванов В.В., Топоров В.Н., 1974. Исследования в области индоевропейской мифологии. Москва: Наука. 456 с.
Исмагулова Б.К., 2023. Демонологические персонажи в казахском фольклоре: хтонические сущности и их архетипическая природа. Алматы: Қазақ әдебиеті және фольклоры. 290 с.
Калиева М.С., 2022. Тюркская демонология и женские архетипы в фольклоре: хтонические страхи и медиативные сущности. Филология и мифология. № 4. С. 27-45.
Катанов Н., 1990. Сравнительный анализ мифологических мотивов. Москва: Наука. 320 с.
Қазақ халық ертегілері, 1985. Алматы: Жазушы. 300 б.
Қазақ батырлық жырлары, 2000. Құраст. С. Қасқабасов. Алматы: Жазушы. 280 б.
Қасқабасов С.А., 2017. Қазақтың халық прозасы. Алматы: Ғылым. 368 б.
Құламерген – Жоямерген, 1978. Қазақ халық эпостары. Алматы: Ғылым. 220 б.
Кэмпбелл Дж., 1997. Тысячеликий герой. Москва: София. 384 с.
Леви-Стросс К., 2001. Структурная антропология. Москва: Эксмо-Пресс. 512 с.
Мусабекова У.А., 2021. Образ женщины в мифе, фольклоре, тюркской литературе (на материале тюркской культуры). Алматы: Издательство КазНУ. 280 с.
Наурызбаева З.А., 2008. Мифопоэтика женских образов в тюркской культуре. Алматы: Дайк-пресс. 312 б.
Пропп В.Я., 2001. Морфология волшебной сказки. Москва: Лабиринт. 144 с.
Пропп В. Я. 1986. Исторические корни волшебной сказки. Ленинград: Изд-во ЛГУ. 364 с.
Пропп В. Я., 1928. Морфология сказки. Ленинград: Academia. 160 с.
Турсунова Г.А., 2021. Демонические образы в тюркской мифологии. Ташкент: Фан, 192 с.
Турсунова Л.К., 2021. Символика и архетипы в тюркской мифологии: гендерный и ритуальный контексты. Алматы: Қазақ университеті. 220 с.
Турсунов К.Н., 2021. Женская сакральность в казахском эпосе. Алматы: КазНПУ. 198 с.
Хакимзянова Д.Ф., Сабирова Р.Н., 2019. Образы Албасты, Бичура и Убырлы карчык в татарской мифологии: морфология, семантика и ритуальная функция. Казань: Казанский федеральный университет. 180.
Юнг К.Г., 2009. Архетипы и коллективное бессознательное. Москва: АСТ. 496 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Turkic Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.