The formation of native land imagery in traditional Kazakh society: On the example of historical toponyms of Western Kazakhstan
Views: 12 / PDF downloads: 7
DOI:
https://doi.org/10.32523/2664-5157-2025-3-106-126Keywords:
Western Kazakhstan, Zhaiyk, Mangystau, toponyms, onomastics, sacred space, ethnic history, folklore, migration, cultureAbstract
The article is devoted to the study of elements of the toponymic system of Western Kazakhstan in the context of the processes of territorial identification and the construction of images of the native land in traditional Kazakh society. The toponyms Zhaiyk and Mangistau played a key role in the history and culture of the Kazakh clans that
were part of the Junior Zhuz. The region of Western Kazakhstan was not only a traditional place of nomadic settlement but also an important center of economic activity and cultural interaction.
The article examines the ethnic and historical-cultural aspects of the etymology of these toponyms, their connection with tribal migrations, and their role in the processes of forming the ethnic identity of the Kazakhs. Data from written sources, folklore, and historiographic analysis of scholarly literature reveal the marking role of toponymy in the western region of Kazakhstan – as indicators of ethnic boundaries, as a center of ethnic processes that took place here, and as evidence of interactions between individual groups of nomads from ancient times
to the Middle Ages.
In the article, the authors employ interdisciplinary methods,
including toponymic analysis, historical-comparative, ideographic, and historical-typological approaches. The theoretical framework for the study of toponyms is based on the concepts of “toponymic space,” the historical and cultural landscape, and territorial identity.
The results of the research indicate that since ancient times, the modern territory of Western Kazakhstan has been a region of settlement
for nomadic tribes, who developed it economically over thousands of years and filled the space with sacred meanings and mental categories.
In this way, a “toponymic picture of the world” was created – closely linked not only to economic development but also to the parallel processes of the formation of ethnic consciousness among the Sarmatian-Massaget, Oghuz, and Kipchak ethnic communities.
The “toponymic space” conceptualized by nomads can be understood as a description of their world, embodied in place names that have become ethnic symbols in the development of the
territorial identity of an entire people.
Reference
Ажигали С. Е., 2001. Очерк этнической истории аридной зоны Арало-Каспия (в свете проблем этногенеза) // История и культура Арало-Каспия. Сборник статей. Вып.1. Алматы: Кус жолы. С. 7- 38.
Аманниязов К.Н., 2004. Туркмены Мангышлака. Алматы. 143 c.
Әбдірахманов А., 1975. Топонимика және этимоло¬гия. Алматы. 208 б.
Бабалар сөзі: Жүз томдық, 2006. Т. 42: Батырлар жыры. Астана: Фолиант. 488 б.
Башкирские предания и легенды, 1985. Уфа. 545 c.
Бес ғасыр жырлайды, 1989. Т. 1. Алматы: Жазушы. 384 б.
Вамбери А., 1865. Путешествие по Средней Азии. Санкт-Петербург. 240 с.
Востров В.В., Муканов М.С., 1968. Родоплеменной состав и расселение казахов (конец XIX - начало XX вв.). Алма-Ата: Наука Казахской ССР. 255 с.
Губогло М. Н., 2003. Идентификация идентичности: этносоциологические очерки. Москва: Наука. 764 с.
Джованни дель Плано Карпини. История Монгалов. Гильом де Рубрук. Путешествие в Восточные страны, 1957. Перевод А.И. Малеина. Москва: Государственное издательство географической литературы. 270 c.
Ержанова Ұ., 2016. Батыс Қазақстан облысының ономастикалық кеңістігі. Орал: М.Өтемісов атындағы БҚМУ РБО. 244 б.
Жанайдаров О., 2006. Мифы Древнего Казахстана. Детская энциклопедия Казахстана. Алматы: Аруна. 252 с.
Жанұзақ Т., 2021. Қазақ ономастикасы. Бес томдық. Т. 1. 399 б.
Жеті ғасыр жырлайды: екі томдық, 2008. Алматы: Жазушы. T. 1. Б.353-363.
Замятин Д. Н., 2004. Метагеография: Пространство образов и образы пространства. Москва: Аграф. 512 с.
Ильясова, З., Ногайбаева, М., 2024. Әл-Омаридің Алтын Орданың тарихи географиясына қатысты мәліметтері. Turkic Studies Journal. Т. 6 (3), C. 51-68.
Каруновская Л.Э., 1935. Представления алтайцев о Вселенной. Советская этнография. Москва-Ленинград. № 4-5. С. 160-183.
Ковалевский А. П., 1956. Книга Ахмеда ибн-Фадлана о его путешествии на Волгу в 921-922 гг. Харьков: Харьковский государственный университет. 343 с.
Койчубаев Е., 1974. Краткий толковый словарь топонимов Казахстана. Алма-Ата: Наука. 275 с.
Кононов А.Н., 1958. Родословная туркмен. Сочинение Абу-л-Гази, хана хивинского. Москва-Ленинград. 284 с.
Константин Багрянородный, 1989. Об управлении империей. Москва. 496 с.
Көшімова Б., 2010. Маңғыстау өңірі жер-су атауларының түсіндірме сөздігі. Алматы: Нұрлы әлем. 238 б.
Краткий энциклопедический словарь исторических топонимов Казахстана, 2014. Сост. И.В. Ерофеева. Алматы. 528 с.
Қалнияз жырау Шопықұлы. Қалнияз едім күнінде…, 2016. Алматы: Сардар.160 б.
Қожанұлы М., 2005. Атырау облысының жер-су аттары. Астана. 144 б.
Қондыбай С., 2002. Есен-қазақ. Алматы. 352 б.
Мандельштам А.М., 1971. К данным аль-Бируни о Закаспии // Страны и народы Востока. Москва. С.163-169.
Марғұлан Ә., 1985. Ежелгі жыр, аңыздар / Ғылыми зерттеу мақалалар. Құрастырған Р. Бердібаев. Алматы: Жазушы. 368 б.
Материалы по истории туркмен и Туркмении. Том I. VII-XV вв. Арабские и персидские источники., 1939. Москва-Ленинград АН СССР. 612 с.
Мачинский Д.А., 1971. О времени первого активного выступления сарматов в Поднепровье по свидетельствам античных письменных источников // Материалы и исследования по археологии СССР. АСГЭ. Вып. 13. Ленинград: Аврора. С. 30-54.
Омарбеков С., 1965. Қазақтың ауызекі тіліндегі жергілікті ерекшеліктер. Алматы: Ғылым. 205 б.
Поэты пяти веков: Казахская поэзия XV-начала XX веков, 2003. Алматы: Жазушы. 336 с.
Рашид ад-Дин, 1987. Огуз-наме. Баку: Элм. 128 с.
Семби М., 2012. Манқыстау // Cборник материалов международного научнопрактического семинара «Историко-культурное наследие и современная культура». Алматы: Serviсe Press. С. 202-203
Смирнов К.Ф., 1977. Савроматы и сарматы. Проблемы археологии Евразии и Северной Америки. Москва. С. 129-137.
Томсон Дж.О., 1953. История древней географии. Москва: Изд-во иностр. лит., 592 с.
Топоров В.Н., 1969. О палийской топономастике // Топонимика Востока. Исследования и материалы. Москва: ГРВО. 240с.
Трепавлов В.В., 2011. Тюркские народы средневековой Евразии. Избранные труды. Казань: ООО «Фолиант». 252 с.
Тюхтенева С.П., 2009. Земля. Вода. Хан Алтай: этническая культура алтайцев в XX веке. Элиста. 169 c.
Умиткалиев У.У., Жанисов А.Т., Кошман Т.В., Құрманғожина Т.М., 2020. Отражение исторических событий в топонимике Западно-Казахстанской области (на материалах Теректинского, Бурлинского районов, района Байтерек). Вестник Евразийского национального университета Л.Н. Гумилева. Серия: Исторические науки. Философия. Религиоведение. №1(130). С. 75-83.
Söylemez, O., Nurdauletova, B., Ateş, Ö.F., 2024. Underground Mosques of Mangistau: Continuity of Sufi path of Islam. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 111, P. 284-302.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Turkic Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.