Pazyryk-type burial and petroglyphs of the Tausamaly archaeological complex


Views: 168 / PDF downloads: 98

Authors

  • Sergey Yarygin Branch of the Institute of Archeology named after A.Kh. Margulan

DOI:

https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-131-148

Keywords:

Zhetysu, barrow, burials, tamga, sign, petroglyphs of the Pazyryk burial, Tausamaly, symbols

Abstract

The article presents the results of a research work carried out at the
archaeological complex of Tausamaly. The complex consists of a large burial
ground and accumulations of petroglyphs. The monuments are in the Aksu
district of the Zhetysu region of the Republic of Kazakhstan. In barrow No.
1, a paired burial of the Pazyryk culture, accompanied by three horses, was
found in a tiered stone box. A large number of petroglyphs, tamgas and signs
were found near the burial ground. A few petroglyphs have pictorial analogies
in Southern Siberia and the eastern regions of Central Asia Graphic symbols
are divided into several groups. The first group is represented by symbols that
differ from each other by various additional elements in the form of dots and
lines, as well as being in composition with the figure of an animal. The second
group is tamga-shaped signs in the form of a dumbbell-shaped figure. Signs
have different sizes, and various additional elements, in the form of dotted and
linear knockouts located side by side. The materials of the burial ground and
petroglyphs date back to the 4th-2nd centuries BC.

Author Biography

Sergey Yarygin, Branch of the Institute of Archeology named after A.Kh. Margulan

PhD, leading researcher

Reference

Байбердина (Талягина) М.А., 2019. Изображения тесинского времени в Минусинской котловине в контексте археологического материала // Теория и практика археологических исследований. Т. 27. 3. С. 20-34.

Боковенко Н.А., 2004. Писаница Хызыл-Хая – обретенная и потерянная // Невский археологоисториографический сборник. К 75 летию кандидата исторических наук А.А. Формозова. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета. С. 389-395.

Вайнштейн С.И., 1974. История народного искусства Тувы. М.: Наука. 224 с.

Грязнов М.П., 1961. Древнейшие памятники героического эпоса народов Южной Сибири // АСГЭ. Вып. 3. С. 7-31.

Кирюшин Ю.Ф., Степанова Н.Ф., Тишкин А.А., 2003. Скифская эпоха Горного Алтая. Часть II: Погребально-поминальные комплексы пазырыкской культуры. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та. 234 с.

Кубарев В.Д., 1999. Пазырыкские сюжеты в петроглифах Алтая // Итоги изучения скифской эпохи Алтая и сопредельных территорий. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та. С. 84-92.

Кубарев В.Д., 2009. Петроглифы Шивээт-Хайрхана (Монгольский Алтай). Новосибирск: ИАиЭ СО РАН. 420 с.

Кубарев В.Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э., 2005. Петроглифы Цагаан-Салаа и Бага-Ойгура (Монгольский Алтай). Новосибирск: ИАиЭ СО РАН. 640 с.

Кубарев В.Д., 1987. Курганы Уландрыка. Новосибирск: Наука. 304 с.

Кубарев В.Д., 1991. Курганы Юстыда. Новосибирск: Наука. 190 с.

Кубарев В.Д., Шульга П.И., 2007. Пазырыкская культура (курганы Чуи и Урсула). Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 282 с.

Кубарев В.Д., 1992. Курганы Сайлюгема. Новосибирск: Наука. 220 с.

Миклашевич Е.А., 2012. Льнищенская писаница // Памятники наскального искусства Минусинской котловины: Георгиевская. Льнищенская. Улазы III. Сосниха. Труды Сибирской Ассоциации исследователей первобытного искусства. Вып. X. Кемерово: Кузбассвузиздат. С. 28-56.

Миронов В.С., 2000. Культура населения Средней Катуни в скифское время: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата исторических наук. Новосибирск. 17 с.

Му Ц., 2020. Памятники пазырыкской культуры в Синьцзяне // Теория и практика археологических исследований. Т. 30. № 2. С. 138-147.

Полосьмак Н.В., Богданов Е.С., Цэвээндорж Д., Эрдэне-Очир Н., 2011. Серебряные украшения конской упряжи из кургана 20 могильника Суцзуктэ (Ноин-Ула, Монголия) // Археология, этнография и антропология Евразии. 2 (46). С. 46-54.

Полосьмак Н.В., 1994. Стерегущие золото грифы (ак-алахинские курганы). Новосибирск. 125 с.

Савинов Д.Г., 2009. Минусинская провинция Хунну (по материалам археологических исследований 1984–1989 гг.). СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета. 226 с.

Самашев З., 2011. Берел. Алматы: Таймас. 236 с.

Шульга Д.П., Шульга П.И., 2017. Проникновение пазырыкской культуры в Синьцзян // Вестник НГУ. Серия: История, филология. Т. 16. Востоковедение. 4. С. 24-29.

Шульга П.И., Слюсаренко И.Ю., 2016. Датировка погребальных комплексов на периферии пазырыкской культуры // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН. С. 473-477.

Шульга П.И., Уманский А.П., Могильников В.А., 2009. Новотроицкий некрополь. – Барнаул: Изд-во Алт. ун-та. 329 с.

Ярыгин С.А., 2020. Новые тамги и знаки в отрогах хребта Кайракколь // Үлкен Алтай əлемі – Мир Большого Алтая – World of Great Altay. 6 (3). С. 1034-1047.

Ярыгин С.А., Ильдеряков Н.Н., 2021. Погребение «пазырыкского типа» на могильнике Таусамалы // Народы и религии Евразии. 2. С. 23-39.

Babayarov G., 2019. Coins of the Western Turkic Qaghanate with a title «Tardu-Qaghan» // Turkic Studies Journal. No1 (1). С. 12-24.

Funeral banner of Lady Dai (Xin Zhui). Khan Academy. URL:https://www.khanacademy. org/ humanities/ap-art-history/south-east-se-asia/chinaart/a/funeral-banner-of-lady-dai-xin-zhui (accessed: 02.09.2021)

Yan Liu, 2020. The Han empire and the Hellenistic world: prestige gold and the exotic horse // Mediterranean Archaeology and Archaeometry. Vol. 20. 3. P. 175-198.

Downloads

Published

2022-12-29

How to Cite

Yarygin, S. (2022). Pazyryk-type burial and petroglyphs of the Tausamaly archaeological complex. Turkic Studies Journal, 4(4), 131–148. https://doi.org/10.32523/2664-5157-2022-4-131-148